Aanbetalingen: wat valt onder de garantie?
29-10-2025 – VZR Garant krijgt regelmatig vragen over de regels rond aanbetalingen. Wanneer mag je een aanbetaling vragen, en hoe hoog mag die zijn? In dit bericht leggen we de achtergrond en de afspraken uit zoals vastgelegd in de Garantieregeling.
Wat is de aanbetalingsregeling?
Elke betaling die een reiziger doet, vergroot het risico dat VZR Garant op zich neemt. Hoe eerder er een deel van de reissom wordt betaald en hoe groter het bedrag, hoe langer en zwaarder dat risico doorwerkt. Om dit te beperken bevat onze Garantieregeling al vanaf de oprichting duidelijke afspraken over aanbetalingen: de aanbetalingsregeling.
Waarom stelt VZR Garant grenzen aan aanbetalingen?
Om de stabiliteit van het garantiefonds te waarborgen, moet VZR Garant goed kunnen inschatten welk totaalbedrag aan aanbetalingen wordt gedekt. Dat bepaalt namelijk hoeveel reserves er in het fonds aanwezig moeten zijn en welke premie deelnemers betalen.
Daarom dekt onze garantieregeling alleen verplichte aanbetalingen bij een bindende reisovereenkomst, met grenzen aan hoe groot en hoe vroeg deze mogen zijn. Vrijwillige of vervroegde betalingen vallen daarbuiten, omdat die niet in te schatten zijn en het fonds onnodig kunnen belasten. VZR Garant is geen commercieel bedrijf maar een Onderlinge Waarborgmaatschappij met ruim 400 leden. De gezamenlijke reserves zijn opgebouwd door de deelnemers zelf. Daarom is het de verantwoordelijkheid van het bestuur om zorgvuldig met dit geld om te gaan en de premies betaalbaar te houden.
Wat staat er in de Garantieregeling?
De regeling met betrekking tot aanbetalingen is vastgelegd in artikelen 2.7b en 2.7c van de Garantieregeling. Deze Garantieregeling is ook openbaar en inzichtelijk voor reizigers. De artikelen luiden:
- “De Garantie strekt niet tot terugbetaling van aanbetalingen boven 10% van de Reissom indien deze meer dan twaalf maanden vóór aanvang van de Dienst (de reis, red.) zijn gedaan.”
- “De Garantie strekt niet tot terugbetaling van aanbetalingen boven 50% van de Reissom indien deze meer dan drie maanden vóór aanvang van de Dienst (de reis, red.) zijn gedaan.”
Wat betekent dit in de praktijk?
Als reisorganisatie mag je de volgende aanbetalingen vragen:
- tot 1 jaar vóór vertrek: maximaal 10%;
- tot 3 maanden vóór vertrek: maximaal 50%;
- binnen 3 maanden vóór vertrek: de volledige reissom.
Let op: gaat het om meerdere deelbetalingen? Dan wordt gekeken naar de som van de aanbetalingen.
De “reissom” is de totale vergoeding die de reiziger betaalt voor de afgesloten overeenkomst (pakketreis, gekoppeld reisarrangement of losse reisdiensten, exclusief overeenkomsten die alleen betrekking hebben op luchtvervoer).
Wat betekent dit voor jouw facturatie?
Houd bij het opstellen van facturen altijd rekening met deze aanbetalingsregeling. Vraag je meer aanbetaling dan toegestaan, dan valt dat deel buiten de garantie van VZR Garant.
Toekomstige ontwikkelingen
Op Europees niveau wordt gesproken over het beperken van aanbetalingen in de herziening van de Richtlijn pakketreizen. Als dat leidt tot nieuwe wetgeving, dan wordt de aanbetalingsregeling in onze Garantieregeling mogelijk aangepast. Uiteraard communiceren we dit tijdig met alle deelnemers en via onze website ook met reizigers.
Vragen? Neem gerust contact met ons op, we adviseren je graag!
Laatste nieuws
Ons garantiefonds is er voor:
Reizen en vakantie
Wij zijn er voor organisatoren van vakanties, zakenreizen, busreizen, accommodaties, etc.
(Charter)vaart
Onze deelnemers zijn ook aanbieders van zeiltochten, zeilkampen, binnenvaart, zeevaart, etc.
Buitensport
Wij zijn er ook voor aanbieders van activiteiten zoals wandelen, survival en sporten.
Jouw activiteit?
Staat jouw segment er niet bij? Neem contact met ons op om je wensen te bespreken.