VZR Garant Visie: Kim Nooyens over hoe je als startende reisorganisatie kunt profiteren van veel beschikbare kennis
In onze rubriek VZR Garant Visie geeft Kim Nooyens, voorzitter van Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR), haar visie hierop vanuit persoonlijke ervaring.
Column: Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden
Auteur: Kim Nooyens - VvKR
De realiteit van het starten
Elke ondernemer begint met een idee, een droom, een verlangen om het anders te doen. Maar de realiteit van het starten is vaak minder romantisch. Kamer van Koophandel, garantieregeling, reisvoorwaarden, verzekering, marketing, boekhouding: het komt allemaal tegelijk op je af. En je moet alles zelf uitzoeken. Toch?
Niet per se. Juist in de reiswereld zijn er volop mogelijkheden om het wiel níet opnieuw te hoeven uitvinden. Reisspecialisten zijn van nature zelfstandige, betweterige ondernemers, maar dat betekent niet dat je alles alleen hoeft te doen. Een goed netwerk, een heldere handleiding en het lef om vragen te stellen maken het verschil.
Warm bad van gelijkgestemde ondernemers
Exact tien jaar geleden begon ik zelf met mijn eigen reisorganisatie Reisbrigade. Hiermee bied ik reizen op maat naar Zuid- en Oost-Afrika en Zuidoost-Azië aan. Geen ervaring in maatwerk, wel in groepsreizen. Ik dacht: dat verschil kan niet zo moeilijk zijn. Daar zat ik dus mooi naast, maar goed, dat leidt ons te ver af van mijn verhaal.
VvKR was toen nog een jonge branchevereniging, net vier jaar oud, en VZR Garant bestond nog niet. Toch wist ik vrij snel wat ik allemaal moest regelen, dankzij de goede begeleiding van VvKR. Een aansprakelijkheidsverzekering en een garantiefonds waren verplichte onderwerpen. Ik maakte een vergelijking en koos voor GGTO, omdat de toetredingseisen net iets eenvoudiger waren dan bij SGR.
Dankzij VvKR kwam ik terecht in een warm bad van gelijkgestemde ondernemers. Allemaal mensen met dezelfde passie, bij wie ik terecht kon met al mijn vragen. Hoe kom je aan je eerste klanten? Hoe doe je je marketing? Hoeveel boekingen heb je eigenlijk nodig om te kunnen leven van je bedrijf? Natuurlijk had ik een ondernemingsplan geschreven, maar little did I know. Juist daarom was het zo waardevol om te kunnen sparren met andere starters.
Jij bent begonnen met een reisbureau, toch?
Binnen VvKR zien we het nog steeds dagelijks: startende ondernemers die enorm veel baat hebben bij kennisdeling. Informatie over wet- en regelgeving, slimme apps, voorbeelden van algemene voorwaarden of inspiratie over hoe je jezelf positioneert. Het is er allemaal, maar je moet weten waar je moet kijken. Ook een partij als VZR Garant speelt daarin tegenwoordig een cruciale rol. Niet alleen als financieel vangnet, maar ook als een garantieregeling die vertrouwen uitstraalt naar reizigers én reispartners. En dat vertrouwen is onmisbaar als je een nieuw bedrijf opbouwt.
Hoewel er steeds meer ondersteuning is, voelen veel starters zich in de praktijk toch behoorlijk alleen. Zeker als je begint aan je keukentafel of boven op zolder. Je spart met jezelf, je twijfelt of je ideeën goed genoeg zijn en ondertussen probeert de buitenwereld vooral te begrijpen wat je precies doet. Jij bent begonnen met een reisbureau, toch? Maar die eenzaamheid hoeft er niet te zijn. In deze branche vind je opvallend veel mensen die bereid zijn om mee te denken, omdat ze zelf ook ooit aan het begin stonden. Hulp vragen is misschien niet de eerste reflex van een ondernemer, maar het loont enorm. Het begint vaak met iets eenvoudigs als een bijeenkomst, een online netwerk of een telefoontje naar iemand die het pad al bewandeld heeft.
Enthousiasme leidt niet automatisch tot een gezonde bedrijfsvoering
Een goed begin vraagt ook om structuur. Dat betekent niet dat je een businessplan van veertig pagina’s moet schrijven (dat zou ik ook zeker niet adviseren), maar vooral dat je bewuste keuzes maakt. Wie is je doelgroep? Hoe verdien je geld? Wanneer heb je pieken in je uitgaven? En hoe zit het met solvabiliteit en liquiditeit? Veel starters onderschatten de financiële kant. Ze zijn vooral bezig met het bedenken van mooie reizen, maar niet met marges of cashflow. Zowel VvKR als VZR Garant zien regelmatig dat enthousiasme niet automatisch leidt tot een gezonde bedrijfsvoering. Dat is uitermate jammer natuurlijk. Dat is precies waarom een garantieregeling ook een spiegel kan zijn: om toegelaten te worden, moet je je zaken op orde hebben. Iets waar je later alleen maar profijt van hebt.
In een tijd waarin consumenten steeds kritischer zijn, is vertrouwen goud waard. Zeker online, waar een klant in een paar seconden beslist of hij je serieus neemt. Aangesloten zijn bij een branchevereniging en een garantiefonds maakt dan het verschil. Het zegt iets over jouw betrouwbaarheid als ondernemer en over de zekerheid die je biedt aan je klanten.
Ondernemen is spannend, zeker in het begin. Maar het hoeft geen sprong in het diepe te zijn zonder vangnet. Er is inmiddels zoveel ervaring in de branche, dat je voor bijna elk vraagstuk wel een ervaringsdeskundige kunt vinden. Waarom zou je dezelfde fouten maken als je er ook van kunt leren?
Of je nu een rondreisspecialist bent, een wandelvakantie aanbiedt of zakelijke reizen verkoopt: investeren in een goed begin bespaart je later veel tijd, geld en frustratie. Je hoeft het niet alleen te doen. En je hoeft zeker niet alles zelf uit te vinden.